Oliver Rosengren: Lätt och lönsamt!

10 Jul

Oliver Rosengren, distriktsordförande för MUF i Kronoberg, tänker lätt och lönsamt för jobben och miljön när han får frågan: Vilka två reformer vill du helst genomföra i Sverige?

Att plocka fram två reformer för ett bättre Sverige kan vara svårt. Reformerna behöver sitt sammanhang och ska inte genomföras för genomförandets skull, utan för att de är en del i ett pussel där de tillsammans med de andra bildar visionen om ett bättre Sverige. Två områden som är väldigt viktiga i min vision om ett bättre Sverige är full sysselsättning och hållbar miljö. Arbetet måste göras tillsammans, därför är det viktigt att politiken gör vad den kan för att göra det enkelt att delta i arbetet. Jag skulle därför vilja lyfta två reformer som skulle göra det lätt och lönsamt att engagera sig i arbetet för full sysselsättning och hållbar miljö.

Den första rör jobben, i Sverige finns en stor grupp människor som inte har ett jobb där orsaken inte är brist på utbildning utan misslyckad matchning. Att föra samman arbetssökande med arbetsbehov ansvarar den statliga myndigheten Arbetsförmedlingen för, något som de gång på gång visar att de misslyckas med. Exempelvis att nästan 80 % av alla jobb som tillsätts kommer från informella kontakter och att sedan 2002 har andelen som använder Arbetsförmedlingen vid rekrytering minskat för varje år. En SIFO-undersökning som kom förra veckan konstaterade dessutom att av 25 myndigheter är Arbetsförmedlingen den som folket har lägst förtroende för.

Arbetsförmedlingens misslyckande med sitt uppdrag bevisar att det är dags att tänka nytt. Fristående arbetsförmedlare som lever på att matcha arbetssökande är en av flera viktiga vägar mot ett Sverige där alla som kan och vill jobba också har ett jobb att gå till. Därför skulle jag vilja se att Arbetsförmedlingen konkurrensutsätts och en “matchningspeng” införs för att premiera de arbetsförmedlare som lyckas med sitt uppdrag, att förmedla jobb!

Reformen skulle ge flera effekter; minskad arbetslöshet, höjd kompetensförsörjning och dessutom mer frihet för varje individ att själv välja arbetsförmedlare, och välja bort de som misslyckas.

”Nya Moderaterna kommer kunna bevisa att Miljöpartiets piskor och tvång inte har en chans emot våra morötter och vårt ansvarstagande.”

Precis som att det ska vara lätt och lönsamt att få ett jobb måste det vara lätt och lönsamt att ta hand om miljön. Jag är övertygad om att Nya Moderaterna kan bli Sveriges bästa miljöparti, men för att bli det måste vi fortsätta vår förnyelse och bevisa att vi är lika bra på att ta ansvar för de ekologiska resurserna som för de ekonomiska. Nya Moderaterna kommer kunna bevisa att Miljöpartiets piskor och tvång inte har en chans emot våra morötter och vårt ansvarstagande.

Vi behöver hitta fler vägar som gör det lätt och lönsamt att göra rätt och vara miljövänlig, på så sätt kommer fler välja att vara det och då kan vi tillsammans göra skillnad för miljön! Något jag tänkt på flera gånger är hur vi kan göra våra bostäder mer energieffektiva.

Enligt naturvårdsverket står el- och värmeproduktion för 16 % och bostäder och lokaler för 6,4 %, tillsammans 22,4 % av de totala utsläppen. Allt det går absolut inte till bostäder, men stora delar gör det. Enligt Energimyndigheten står ”bostäder och service” för 36 % av den totala energianvändningen.

Redan idag finns det så kallade plus- och passivhus. Tekniken bygger på att man genom konstruktionen, framför allt isoleringen, minskar behovet av uppvärmning. Passivhus tar ingen energi från elnätet och plushusen tillför till och med energi. Problemet är att båda husen ofta är dyrare, även om de på många sätt är billigare i drift i och med de låga energikostnaderna.

För att fler ska välja passiv- och plushus framför de vanliga energibovarna till bostäder skulle jag vilja se att regeringen beslutar om att undanta alla bostäder vars energianvändning är neutral eller positiv från den kommunala fastighetsavgiften. Just nu pågår en utredning med syfte att se över bostadstaxeringen och jag hoppas se just det här förslaget i utredningens resultat.

Att konkurrensutsätta arbetsförmedlingen och införa en matchningspeng för att stärka valfriheten och företagens kompetensförsörjning samtidigt som arbetslösheten sjunker samt befria personer som bor i plus- och passivhus från den kommunala fastighetsavgiften så att det blir mer lönsamt att tänka på miljön är två reformer som jag tror skulle betyda mycket för vårt pussel, visionen om ett bättre Sverige!

Oliver Rosengren

http://oliverrosengren.se/

Ett svar to “Oliver Rosengren: Lätt och lönsamt!”

  1. Micke Östlund juli 11, 2012 den 7:21 e m #

    Man kan ju alltid önska att det vore så lätt att lösa arbetslösheten genom privata arbetsförmedlare som sysslar med att matcha människor till olika arbetsplatser. Tyvärr är min egen erfarenhet att det finns gott om arbetsgivare som borde matchas bort, eftersom de gärna utnyttjar de system som finns för att plocka in gratis eller nästan gratis arbetskraft, som sedan används och kramas ur, innan man plockar in nytt folk igen.

    Personligen har jag alltid undrat vad Moderaterna skulle vilja göra med dessa arbetsgivare, utöver att klia dem på ryggen och låta dem fortsätta att utnyttja olika bidragsanställningar in absurdum.

    Jag hade en sådan anställning där jag kostade arbetsgivaren nästan ingenting. Trots det gjorde jag en vanlig anställds arbete med råge. Den gången chefen kom in på kontoret och plockade ut några enkronor som han skramlade med i handen och frågade om jag behövde tillökt, den gången låg inte smockan långt borta.

    Inte nog med att jag gjorde det jobbet jag skulle göra, jag var dessutom den ENDE som gjorde ett jobb som arbetsgivaren egentligen ville att alla de andra anställda också skulle göra. Ja, jag gjorde mer ändå eftersom jag även gick in och ersatte andra tjänster, när de som hade dem var sjuka. För det fick jag bara skit!! Och han var minsann långt ifrån den förste jag träffat på som var så.

    Att lösa allt med att privatisera är kanske inte alltid den bästa lösningen. Kanske borde man titta över hur bidragsanställningar sköts. Jag har t.o.m. hört att sådana tjänster utnyttjas på Moderaternas riksdagskansli, så att sopa bort fram egen matta är kanske inte heller så dumt ibland.

Lämna en kommentar